PERIODICALS

PRESS & TELEVISION

close scrutiny. For example, Soviet defector Vladimir Sakharov, whose
much-used description of Andropov’s apartment appeared in John Bar-
ron’s 1974 book, provided a strangely similar description of his own
apartment in his 1980 autobiography. (Sakharov also claimed to have
seen Valley of the Dolls during his 1964 visit to the Andropov abode; the
book was published in 1966.) Accounts of Andropov’s appearance and
manner came from Russian émigré Boris Vinokur, who, it turns out,
once saw the Soviet leader only from afar. A Soviet dissident (now in Is-
rael) said by the Post to have been entertained by Andropov denies the
story.

The early mistakes of the press, Epstein concludes, stemmed not
from sinister Soviet “disinformation” but from its own uncritical thirst
for “color,” obligingly provided by self-appointed “Andropov experts.”
The newspapermen should simply have admitted their ignorance. “He
[Andropov] stands at the head of Russia,” says Epstein, “but we don't
even know how tall.”

“Television News Coverage of Presiden-

1 [’ N@WS Exposure tial Primaries” by C. Richard Hofstetter
and David W. Moore, in Journalism Quar-

And the Polls terly (Winter 1982), Univ. of South Caro-
lina, College of Journalism, Columbia,
S.C. 29208.

The contenders for next year’s Democratic presidential nomination are
already jockeying for position. But if they are betting that gaining wide
network TV news coverage by winning big victories in the early 1984
primaries is the key to building a national following, they had better
think again.

So argue Hofstetter and Moore, political scientists at the Universities
of Houston and New Hampshire, respectively, citing the experiences of
Democrats George McGovern and Jimmy Carter.

In 1976, an early win in the January Iowa caucuses and a surge in me-
dia attention left unchanged Carter’s standing in national Gallup polls
of Democrats. His February 25 New Hampshire victory did boost his
support from seven to 17 percent. Yet, despite a decline in network cov-
erage, Carter’s victory over George Wallace in Florida two weeks later
pushed his rating up another nine points. One month later, during the
New York and Wisconsin primaries, he garnered some 80 minutes of
network TV coverage, nearly double the.amount given him in New
Hampshire. Yet it had no effect on his popularity. After beating the fa-
vorite, Senator Henry Jackson (D.-Wash.), in Pennsylvania in late April,
Carter recorded an 11 percentage point gain in national polls, reaching
40 percent support among Democrats.

George McGovern’s 1972 campaign followed a similar pattern. TV
commentators named the South Dakotan the de facto victor in New
Hampshire after Senator Edmund Muskie (D.-Maine), the front-runner,
fell short of his own predicted victory margin. Yet, despite this “media

The Wilson Quarterly/Swummer 1983
23



PERIODICALS

PRESS & TELEVISION

victory,” McGovern'’s national support among Democrats remained at
about five percent until one month later, when he won his first actual
primary victory in Wisconsin.

The importance of early “media victories” is overrated, conclude
Hofstetter and Moore. To build a national following, candidates must
show that they can win consistently at the polls in truly significant con-
tests, not just excite TV newsmen.

The View from “The View from the Fringe” by Fred

Barnes, in Washington Journalism Review
: (Jan.-Feb. 1983), 2233 Wisconsin Ave.
The Fringe N.W., Washington, D.C. 20007.

Spokesmen for the New Right and their left-wing opponents seldom
agree on anything, but on one matter they see eye to eye: The nation’s
major news organizations treat them unfairly, albeit in different ways.

One complaint is more common on the Right, writes Barnes, a Balti-
more Sun reporter: Reporters tend to label its spokesmen as extremists.
Right-wing activists are tagged, pejoratively, as ‘“ultraconservatives,”
while their Left counterparts are described not as ultraliberals but as
“progressives.”

Ideologues on both sides agree that Washington newsmen judge suc-
cess or failure by parochial standards. Nannette Falkenberg of the Na-
tional Abortion Rights Action League notes that while her group has
been working to elect “pro-choice’ state legislators, reporters focus
only on the group’s influence in Congress. “If the political class isn't
talking about something,” adds Jeffrey Bell of the conservative Ameri-
can Enterprise Institute, “reporters don't know about it.”

The media’s habit of “blowing hot and cold” on subjects also fuels
charges of poor coverage, says Barnes. Newspapers and TV spotlighted
the National Conservative Political Action Committee (NCPAC) when
George McGovern and several other prominent liberal Senators were
defeated in the 1980 elections but dismissed NCPAC after its apparent
failure to score again in 1982. Yet NCPAC attracted many more donors
during the latter campaign. Its true influence, Barnes suggests, has
never been accurately gauged.

To the Left, the chief problem is “institutional” distortion: Partly due
to sloth, journalists rely almost exclusively on government and “estab-
lishment” sources for news and comment. Conservatives, on the other
hand, see a liberal bias in the press corps itself. Moral Majority spokes-
man Cal Thomas contends that newsmen practice “subtle censorship,”
barring, for example, pictures of aborted fetuses as ‘“‘too emotional”
while film footage of slain Palestinians is standard TV fare.

Barnes concedes that the critics are often correct. Yet he notes that
events can change journalists’ perceptions. After the 1979 Three Mile
Island accident, the confusion of government and industry sources cost
them credibility among newsmen; antinuclear activists gained. Ameri-
can fringe groups, he suggests, should “take heart.”

The Wilson Quarterly/Sunumer 1983
24



