
PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

casts,  public affairs talk shows, educational programs, and  "high 
brow" cultural productions. (In Austria, light entertainment accounts 
for less than 25 percent of program time.) 

Viewer demands for less weighty fare and competition from illegal 
' 'pirate" stations have wrung programming concessions in Britain and 
West Germany. These nations have also sanctioned a handful of tightly 
regulated commercial stations in response to businessmen who want 
new advertising outlets. But Italian TV has experienced the greatest 
change. Since the mid-1970s, 450 private television stat ions have 
sprung up in Italy, including channels owned by media conglomerates 
such as  the Rizzoli publishing house. Collectively, they have lured 
away one-third of the state network's viewers and prompted wholesale 
state programming changes this fall. 

Meanwhile, local and regional cable outfits are sprouting all over Eu- 
rope. (Residents of Brussels may already choose from among 13 cable 
channels.) In three years, European broadcast satellites will be able to 
relay alternative programming to rooftop antennae. Eventually, they 
will give European viewers the freedom of choice-as well as the kind 
of commercial fare-long enjoyed by Americans. 

Apartheid "The 'Black' Press in South Africa" by 
Rene Lefort, in International Social Sci- 

Journa Iism ence Journal (Nov. 1 ,  1981), 7 Place cle 
Fontenoy, 75700, Paris, France. 

Unlike most of its black African neighbors, the Republic of South Africa 
permits some press criticism of government policies. The white minor- 
ity regime has even allowed black-owned publications to attack the 
apartheid system during much of the country's recent history, reports 
Lefort, a former Le Monde correspondent now with UNESCO. 

South Africa's first "black" newspapers were created by mid-19th 
century white missionaries and reflected their conservative, pro-white 
values. In 1912, the African National Congress, South Africa's first 
nationwide black political group, created the country's first national 
black newspaper, the short-lived Abantu-Banto. During the 1930s, fac- 
tionalism weakened the ANC and similar groups, and several black 
papers were acquired by English-language publishers who were gener- 
ally more moderate on racial issues than were the Afrikaaners of Dutch 
origin. 

Today, the "black press" consists of both white-owned and black- 
owned publications, legal and illegal. The former received their great- 
est boost during the 1960s. The Republic's rapid economic growth 
created a relatively small, but information-hungry, black middle class, 
which white publishers tried to reach. Like papers aimed a t  whites, 
these publications practice self-censorship to satisfy numerous "secu- 
rity laws" (which prohibit advocating the repeal of "any law" and 
spreading alarmist information). The most prominent such daily, The 
World, edited by Percy Qoboza, reached 230,000 circulation before it 
was "banned" in 1977. Today, the mildly anti-segregationist Johannes- 



PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

burg Post reaches some 125,000 black readers. 
Black-owned papers have led an even more precarious existence. 

When the election of Afrikaaner governments, beginning in 1948, 
brought tougher segregation laws, many black dissident groups and all 
but a few black publications were driven underground. Not until black 
riots broke out during the 1970s did the authorities sanction several 
"leeal" weeklies, such as The Nation and T17e Voice. Both face the con- 

L 

tinuing threat of censorship and banning. Numerous smaller outlawed 
black publications that preach either violence or simply "socialistic" 
philosophies are either printed clandestinely inside South Africa or 
smuggled in from London. 

South Africa's newspapers for blacks are "certainly not shattering 
the foundation of apartheid," Lefort acknowledges. But they have en- 
couraged anti-apartheid attitudes that, in the long run, seem unlikely 
to respect the government's curbs on dissent. 

"On Integrity in  Journalism" by James A. 
Michcner, in U S .  News and World Report 
(May 4 ,  1981), P.O. Box 2624, Boulder,  
Colo. 80302. 

How could her editors have printed it? How could they have pushed it 
for a Pulitzer Prize? How could the Pulitzer advisory board have hon- 
ored it? These questions have dogged journalists since April 15, 1981, 
when Washington Post reporter Janet Cooke resigned after admitting 
that she had fabricated her Pulitzer Prize-winning article on "Jimmy," 
an eight-year-old heroin addict. Michener, a novelist and Pulitzer win- 
ner himself (1947), also wonders how someone ignorant of journalism's 
best traditions rose so far so fast in the profession. 

"It takes about a decade to make a good newsman," Michener writes. 
Until recently, most reporters began slowly, "under some cantankerous 
editor with high professional and grammatical ideals." Young report- 
el-s associated with policemen, bartenders, and politicians; they 
learned "painfully to distinguish between truth and fiction." During 
this period, too, they accumulated standards: "I do not betray confi- 
dences. . . . I must have two confirmations of a statement like that." 

Today, however, "attractive young people posing as  newsmen" regu- 
larly land jobs in television. Others become print reporters "without 
any knowledge of English or American historv." Cooke joined the pres- 
tigious Post only three years out of college, in 1979. In 1980, at age 26, 
she invented "Jimmy." "She had not," explains Michener, "paid her 
dues.'' 

Many trades and occupations have long used apprenticeships to in- 
grain standards, and the author recommends that all young journalis- 
tic hopefuls serve them. Without such basic training, reporters will 
develop neither a commitment to the traditions of journalism nor a 
deeper understanding that it is trust which "makes a newspaper ac- 
ceptable to its community." 

The I4fil.w~ Q~iurli-~lIVinierl982 

27 


