
PERIODICALS 

SOCIETY 

rollment (currently 3.1 million) fell from 89.2 percent to 81.7 percent 
between 1971 and 1981. Black and Hispanic students increased by 12.1 
and 11.8 percent, respectively. In California during 1979, Baptist and 
Episcopal schools both educated higher percentages of black students 
(1 2.5 and 17 percent, respectively) than did public schools (10.1 per- 
cent). And while 1975 U.S. Census data from the Northeast showed 
public schools trailing private schools in their share of students drawn 
from families earning $30,000 o r  more, the difference was surprisingly 
small (10.4 versus 16.7 percent). As one researcher put it, America's 
most exclusive schools today are public schools in affluent suburbs. 

Popular support for state aid to parochial schools is growing (52 per- 
cent favored it in a 1974 Gallup survey). Doyle suggests that viewing 
the provision of a service-e.g., through tax credits o r  vouchers-as 
government's chief responsibility in education (rather than actually 
running schools) may answer constitutional objections to federal i11- 
volvement. Washington already follows this rationale in assisting pri- 
vate colleges; the theory could easily be extended to cover private grade 
schools and high schools. 

P R E S S  & T E L E V I S I O N  

Cable Comes "European Television: A Changing 
Force" by Michael W.  Moynihan, in The 

to Europe Journal of the Institute for Socioecoi?oi?~ic 
Studies (Summer 1981), Airport Road, 
White Plains, N.Y. 10604. 

Convinced that the airwaves were too uoteiit to be left to nrivate hands. 
Western European governments nationalized television during the 
1950s, a s  they had nationalized radio 30 years before. Now, the Age of 
Cable TV is dawning, and the state-run networks are having to adjust. 
So writes Moynihan, information director of the 17-nation Organiza- 
tion for Economic Cooperation and Development. 

Most Western European systems today are financed in part by taxes 
on TV sets ($61 on a color model in England). But television con~mercial  
time is also sold, except in Scandinavia. Advertising revenues to- 
day pay half the cost ot French TV. So far, Western Europeans have 
usually kept partisan politics out of the programming office, says Moy- 
nihan. Nevertheless, in all countries, the state strictly controls televi- 
sion fare. Broadcast time, for exanlple, is usually limited to evening 
hours before midnight (at the latest) in order to prevent "wasteful" 
viewing habits. Until recently, Iceland blacked out TV on Thursdays 
and during the entire month of July. 

Light entertainment has always been popular among viewers, but 
European TV executives believe in giving the public "what we think 
they need," a s  a former BBC director put it-i.e., a heavy diet of news- 



PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

casts,  public affairs talk shows, educational programs, and  "high 
brow" cultural productions. (In Austria, light entertainment accounts 
for less than 25 percent of program time.) 

Viewer demands for less weighty fare and competition from illegal 
' 'pirate" stations have wrung programming concessions in Britain and 
West Germany. These nations have also sanctioned a handful of tightly 
regulated commercial stations in response to businessmen who want 
new advertising outlets. But Italian TV has experienced the greatest 
change. Since the mid-1970s, 450 private television stat ions have 
sprung up in Italy, including channels owned by media conglomerates 
such as  the Rizzoli publishing house. Collectively, they have lured 
away one-third of the state network's viewers and prompted wholesale 
state programming changes this fall. 

Meanwhile, local and regional cable outfits are sprouting all over Eu- 
rope. (Residents of Brussels may already choose from among 13 cable 
channels.) In three years, European broadcast satellites will be able to 
relay alternative programming to rooftop antennae. Eventually, they 
will give European viewers the freedom of choice-as well as the kind 
of commercial fare-long enjoyed by Americans. 

Apartheid "The 'Black' Press in South Africa" by 
Rene Lefort, in International Social Sci- 

Journa Iism ence Journal (Nov. 1 ,  1981), 7 Place cle 
Fontenoy, 75700, Paris, France. 

Unlike most of its black African neighbors, the Republic of South Africa 
permits some press criticism of government policies. The white minor- 
ity regime has even allowed black-owned publications to attack the 
apartheid system during much of the country's recent history, reports 
Lefort, a former Le Monde correspondent now with UNESCO. 

South Africa's first "black" newspapers were created by mid-19th 
century white missionaries and reflected their conservative, pro-white 
values. In 1912, the African National Congress, South Africa's first 
nationwide black political group, created the country's first national 
black newspaper, the short-lived Abantu-Banto. During the 1930s, fac- 
tionalism weakened the ANC and similar groups, and several black 
papers were acquired by English-language publishers who were gener- 
ally more moderate on racial issues than were the Afrikaaners of Dutch 
origin. 

Today, the "black press" consists of both white-owned and black- 
owned publications, legal and illegal. The former received their great- 
est boost during the 1960s. The Republic's rapid economic growth 
created a relatively small, but information-hungry, black middle class, 
which white publishers tried to reach. Like papers aimed a t  whites, 
these publications practice self-censorship to satisfy numerous "secu- 
rity laws" (which prohibit advocating the repeal of "any law" and 
spreading alarmist information). The most prominent such daily, The 
World, edited by Percy Qoboza, reached 230,000 circulation before it 
was "banned" in 1977. Today, the mildly anti-segregationist Johannes- 


