PERIODICALS

PRESS & TELEVISION

in-depth reporting by the Miami Herald of Latin America and the
Caribbean—an emphasis that appeals to Miami's large Spanish-
speaking population.

All nations are not equally important to Americans or to each other,
the author concedes. But reliance on occasional “fuzzy snapshots” of
events in most countries, he argues, is likely to lead to pervasive igno-
rance among the American public of the “scope and novelty” of changes
occurring throughout the world.

- “Away from Accommodation: Radical
BZQC}C P7 ess, Editors and Protest Journalism, 1900-
thze Purse 1910 by Abby Arthur Johnson and

Ronald M. Johnson, in Journal of Negro
History (Oct. 1977), 1407 14th St.,, N.W,,
Washington, D.C. 20005.

The conflicts between the “‘radical”’ school of race relations, led by
black writer-educator W. E. B. Du Bois, and Booker T. Washington’s
“accommodationist’” school were fought out in the pages of black-
edited journals published after the turn of the century. The bitter com-
petition between the two men, write the Johnsons, who teach at How-
ard University and Georgetown University, respectively, paved the way
for the eventual creation of black-financed newspapers and magazines
(particularly, the still flourishing NAACP bimonthly, Crisis).

Washington's espousal of gradual black economic advancement, the
authors contend, endeared him to the white business community—and
attracted financial support. But for black magazines, white money
proved as much a bane as a boon. Thus, when editor Pauline Hopkins
attempted to publish black protest writing in the Boston-based Colored
American, she offended the magazine’s white backers. Washington, who
had secretly bought into the publication, was able to have her ousted.
She was replaced by an editor who “‘boomed the theories of Washing-
ton.” Similar troubles plagued the influential Voice of the Negro, which
collapsed in 1907.

Du Bois, on the other hand, downplayed “conciliation,” advocated

AFRICAN UNREST

The Voice of the Negro
(circulation, 17,000},

like the rival Colored
American, was troubled

by strife between its
“accommodationist” owners
and its radical editors.
Uniike its competitor, the
Voice folded as a result.

The Voice of the Negro, Adanra, June 1905

The Wilson Quarterlv/Spring 1978

30



PERIODICALS

PRESS & TELEVISION

socialism, and encouraged the revival of Afro-American literature. A
founder (1910) of the NAACP, he had tried repeatedly to launch an
independently financed black journal. Although his early attempts
were unsuccessful, his later efforts, including The Moon Illustrated
Weekly (established 1905) and Horizon (1907), reached a wide audience.
Both magazines, supported by subscriptions only, ridiculed Washing-
ton’s “‘soulless’’ materialism. Du Bois’s philosophy was simple: “If you
are going to take up the wrongs of your race, then you must depend for
support absolutely upon your race.”

Du Bois's success, the authors conclude, spurred the establishment in
1911 of Crisis by convincing the rest of the NAACP leadership that a
black journal could attract and retain a large readership while remain-
ing independent of white financing or influence.

53 “Do Most People Depend on TV for
Wh@ SCOOpS Whom News?"" by Chris Welles, in Columbia
Journalism Review (Jan.-Feb. 1978), 601

Journalism Building, Columbia Univer-

sity, New York, N.Y. 10027.
Chronic Madison Avenue disputes over magazine “audience ratings”
(used by publishers to determine readership and therefore advertising
rates), recently flared up again when the two best-known survey
firms—W. R. Simmons and Axiom Market Research—released sharply
different findings. Simmons reported “hefty” readership gains, while
Axiom claimed ‘“major declines.”

Welles, director of Columbia University’s Bagehot Fellowship pro-
gram, predicts that similar disagreements will arise among experts
over the size of the audience for TV news.

According to surveys conducted by the Roper Organization, says
Welles, television is by far the American public’s main source of
news—and TV's share of the news audience is growing steadily at the
expense of newspapers. In 1976, Roper reported that 64 percent of those
polled said they obtained “most” of their news from television. The
figure in 1959 was 51 percent.

But Welles cites new research that calls the Roper findings into ques-
tion: Two University of North Carolina professors, who have completed
their own study, argue that the Roper polls measure “‘attitudes, not
actual behavior.” They contend that the number of people who watch
any television on an average day is smaller than the number who read a
newspaper. In fact, they find, on any given day, only 19 percent of their
sample watched network television, while 80 percent read a newspa-
per. Welles adds that a 1972 Surgeon General’s report found that, in
fact, people watch television “less than is commonly believed—or than
viewers themselves think.” The Surgeon General's close study of 20
families revealed that they consistently “over-reported” their viewing
time by about 50 percent.

The Wilson Quarterly/Spring 1978
31





