
PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

chain, Gannett, began the year with 50 dailies and ended with 73; 
Thomson grew from 51 to 57. Now that most of the independent 
dailies have been acquired, the bigger chains have begun to buy up 
the smaller chains. Last year, the 30-paper Newhouse organization 
purchased the eight Booth papers for an estimated $305 million, the 
largest newspaper deal in history. 

Why this furious acquisition pace? Because virtually all (more than 
97 percent) of the nation's 1,500 daily newspapers have no local com- 
petition. Investors are attracted by the stable, high annual profits (up 
to 25 percent of sales). But, particularly when controlled by large 
conglomerates, Bagdikian warns, the newspaper may become little 
more than just another manufactured product. Worse, objective re- 
porting may become the casualty of conflicts of interest. The New 
York Times Company, for instance, recently was threatened with the 
loss of 260 pages of trade advertising in one of its properties, the 
journal M o d e r n  Medicine,  after the appearance of articles on medical 
incompetence in another property, the daily T i m e s .  (The company 
sold M o d e r n  Medicine  shortly thereafter.) 

Bagdikian proposes two steps to insulate news operations from 
"business side" intervention. First, disclosure of newspapers' owners 
and their holdings should be required by the Postal Service. Second, 
as is the practice on several European newspapers, notably Paris's 
Le  Monde,  editorial staffs should be given the right to choose the 
editor in chief, to send a delegate to board meetings, and to partici- 
pate in the budget process. Such staff autonomy runs counter to 
U.S. traditions, Bagdikian concludes, but it is preferable to control by 
"empire builders concerned with business in other places." 

Making Reality 'TV Violence Profile No. 8: The High- 
lights" by George Gerbner, Larry Gross, 

Seem Worse Michael F. Eleey, Marilyn Jackson- 
Beeck. Suzanne Jeffries-Fox. and Nancv 
~ignoielli, in Journal of ~ o k u n i c a t i o h  
(Spring 1977), P.O. Box 13358, Philadel- 
phia, Pa. 19101. 

The Violence Index, measuring the prevalence, rate, and character of 
violent behavior on television, registered an unprecedented jump in 
1976. All three networks increased their scores, with NBC still the 
highest, followed by ABC and CBS. The most dramatic increases 
occurred in the "family hour" (8-9 P.M. EST) and children's daytime 
programming, thereby boosting the cumulative index to the high- 

.- est level since Gerbner and the Communications Research Team at 
Pennsylvania's Annenberg School of Communications first began keep- 
ing records in 1967. 

The researchers' analysis, based on a broad sample of fall 1976 TV 
programming, shows that 9 out 10 TV shows contained violence, up 
from 78 percent in 1975. "Frequency" also rose, from 8 to 9.5 violent 

The Wilson Quarterly/Summer 1977 

39 



PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

actions per hour. On average, there were 1.06 victims for every violent 
person; women, the young, the poor, the nonwhite, and the "good" 
suffered the most. 

One consequence, argue the Annenberg researchers, is a tendency 
among TV audiences to overestimate actual levels of violent crime in 
the United States. They found that most adult heavy viewers surveyed 
believe that 25 percent of all crimes are violent (real life: 10 percent; 
TV: 77 percent), that they have a 10 percent chance of being involved 
in a violent situation (real life: 0.41 percent; TV: 64 percent), and that 
most fatal crimes occur between strangers (real life: 16 percent; TV: 
58 percent). 

Pravda's View "Watergate and Detente: A Content 
Analysis of Five Communist News- 

of Watergate papersu by Leon Hurwitz, in Studies 
in Comparative Communism (Autumn 
19761, School of Politics and Internation- 
al Relations, University of Southern 
California, Los Angeles, Calif. 90007. 

Three Communist newspapers in the West-New York's Daily World, 
Paris's I'Humanitk, and Rome's 1'Unita-provided "reasonably accurate 
and complete" accounts of the Watergate affair in 1974. Indeed, their 
coverage compared favorably with that of local non-Communist news- 
papers during the three weeks preceding Nixon's resignation and the 
week following the Ford pardon. But the two "official" Soviet dailies, 
Izvestiia and Pravda, either ignored the story or ran accounts that 
were "incomplete, misleading, or both." 

One inhibition on the behavior of the Soviet press, writes Hurwitz, 
a Cleveland State University political scientist, was the then blooming 
"detente" policy (and its political imperatives). Reports critical of the 
Kremlin's American partner in detente were to be avoided. Pravda 
persistently referred to the "so-called Watergate affair," commenting 
that "certain circles" in the United States wanted to use Watergate 
to "dampen" relations with Moscow. Both newspapers refrained from 
printing criticism of Nixon. At the time, Hurwitz recalls, the Soviets 
were trying t o  weaken support for the Jackson Amendment in Con- 
gress. Moscow's implicit suggestion: If the U.S.S.R. did not take sides 
in an American domestic controversy, the United States should behave 
in like fashion regarding Soviet treatment of dissident intellectuals 
and Jewish emigres. 

But the basic Soviet attitude, suggests Hurwitz, stems from the 
deeper meaning of Watergate as a victory for constitutionality, the 
rule of law, and the importance of the individual vis-a-vis the state. 
Such themes do not match Soviet notions of "state security" and 
jurisprudence. "Extended commentary and moralizing [on Watergate] 
by Pravda and Izvestiia," Hurwitz comments, might well "have led 
their readers to question Soviet political behavior." 

The Wilson Quartei-ly/Summer 1977 

40 




