PERIODICALS

RESOURCES & ENVIRONMENT

. “Intermediate Energy Technology in
Walklng on China” by Vaclav Smil, in Bulletin of
TWO Legs the Atowmic Scientists (Feb. 1977), 1020

E. 58th St., Chicago, Ill. 60637.

Specialists have increasingly questioned the usefulness of capital-
intensive Western technology for developing nations. In China, an
intermediate approach (“walking on two legs”) has characterized the
austere Chinese economy since the 1950s. While large mines, refineries,
and power stations support the nation’s heavy urban industry, the
countryside now depends heavily on the production of fuel and elec-
tricity by small communal enterprises.

Haphazard experiments began during Mao’s Great Leap Forward
(1957-59), but only since the end of the turbulent Cultural Revolution
(1969), says Smil, a geographer at the University of Manitoba, has
systematic planning begun.

Three forms of energy have been adapted to decentralized produc-
tion: coal, hydroelectricity, and “biogas.” Official statistics show that
almost one-third of China’s coal now comes from small community
mines, mostly south of the Yangtze River where the cost of northern
coal is prohibitive. Almost all of China’s 60,000 small dams and hydro-
electric stations are in the same region.

Biogas is produced by fermentation of animal dung, night soil,
vegetation, garbage, and waste water. Organic materials are broken
down by acid-producing bacteria; the acids in turn yield methane,
carbon dioxide, and traces of other gases. A typical 10-cubic-foot
insulated “digester” can supply a farm family of five with enough
fuel for cooking and lighting, as well as fertilizer for crops. Almost
3 million peasant families are producing biogas in Szechwan alone.

PRESS & TELEVISION

. “Newspaper Mergers: The Final Phase”
The Big by Ben H. Bagdikian, in Columbia
Get Bzgger Journalism Review (Mar.-Apr. 1977), 601

Journalism Building, Columbia Univer-
sity, New York, N.Y. 10027.

In 1930, newspaper chains controlled 43 percent of America’s daily
- newspaper circulation; in 1960, 46 percent. But today, notes Bagdikian,
a veteran newspaper analyst, the chains control 71 percent of daily
circulation. Most of the remaining independent dailies have circu-
lations under 10,000—not very tempting to the potential investor.
In 1976, the top 25 newspaper chains alone accounted for more than
half of all daily circulation, up from 38 percent in 1960. The largest

The Wilson Quarterly/Sunimer 1977
38



PERIODICALS

PRESS & TELEVISION

chain, Gannett, began the year with 50 dailies and ended with 73;
Thomson grew from 51 to 57. Now that most of the independent
dailies have been acquired, the bigger chains have begun to buy up
the smaller chains. Last year, the 30-paper Newhouse organization
purchased the eight Booth papers for an estimated $305 million, the
largest newspaper deal in history.

Why this furious acquisition pace? Because virtually all (more than
97 percent) of the nation’s 1,500 daily newspapers have no local com-
petition. Investors are attracted by the stable, high annual profits (up
to 25 percent of sales). But, particularly when controlled by large
conglomerates, Bagdikian warns, the newspaper may become little
more than just another manufactured product. Worse, objective re-
porting may become the casualty of conflicts of interest. The New
York Times Company, for instance, recently was threatened with the
loss of 260 pages of trade advertising in one of its properties, the
journal Modern Medicine, after the appearance of articles on medical
incompetence in another property, the daily Times. (The company
sold Modern Medicine shortly thereafter.)

Bagdikian proposes two steps to insulate news operations from
“business side” intervention. First, disclosure of newspapers’ owners
and their holdings should be required by the Postal Service. Second,
as is the practice on several European newspapers, notably Paris’s
Le Monde, editorial staffs should be given the right to choose the
editor in chief, to send a delegate to board meetings, and to partici-
pate in the budget process. Such staff autonomy runs counter to
U.S. traditions, Bagdikian concludes, but it is preferable to control by
“empire builders concerned with business in other places.”

. . “TV Violence Profile No. 8: The High-
Maklng Reallty lights” by George Gerbner, Larry Gross,
S eeni WO rse Michael F. Eleey, Marilyn Jackson-

Beeck, Suzanne Jefiries-Fox, and Nancy
Signorelli, in Journal of Communication
(Spring 1977), P.O. Box 13358, Philadel-
phia, Pa. 19101.

The Violence Index, measuring the prevalence, rate, and character of
violent behavior on television, registered an unprecedented jump in
1976. All three networks increased their scores, with NBC still the
highest, followed by ABC and CBS. The most dramatic increases
occurred in the “family hour” (8-9 p.m. EST) and children’s daytime
programming, thereby boosting the cumulative index to the high-
est level since Gerbner and the Communications Research Team at
Pennsylvania’s Annenberg School of Communications first began keep-
ing records in 1967.

The researchers’ analysis, based on a broad sample of fall 1976 TV
programming, shows that 9 out 10 TV shows contained violence, up
from 78 percent in 1975. “Frequency” also rose, from 8 to 9.5 violent

The Wilson Quarterly/Suinmer 1977
39





