been a slave himself.

Black slave-owners do not fit easily into today’s
stereotypes of the slave master, notes Burnham, a
Washington-based free-lance journalist. Yet black
slave-owners were a reality in ante-bellum Amer-
ica, albeit “a tiny minority within a minority.”

Nearly one in eight blacks, or more than
300,000, according to the 1830 census, were so-
called free persons of color, having reached that
status by birthright, manumission, or the purchase
of their freedom. Of those, 3,775 blacks, living
mostly in the South, owned a total of 12,760
slaves. The vast majority of these masters had no
more than a few slaves, but some in Louisiana and
South Carolina owned as many as 70 or 80.

In most cases, Burnham says, the motive for
ownership appears to have been benevolent.
Mosby Shepherd, for instance, manumitted by the
Virginia legislature for having provided informa-
tion about an insurrection in 1800, bought his own
son with the intent of later freeing him. “Owning
blood relatives could be a convenient legal fiction
to protect them from the hostility that free blacks
attracted,” Burnham notes. “Often it was a way to
evade stringent laws requiring newly freed slaves
to leave the state within a certain period.” (Some-
times, ownership added a new dimension to fam-

ily disputes. After Dilsey Pope, a free woman of
color in Columbus, Georgia, quarreled with her
husband, whom she owned, she sold him to a
white slave-owner. Husband and wife eventually
settled their differences, but the new owner refused
to sell him back to her.)

Not all black slave-owners, however, were moti-
vated by a desire to protect family members. A
“significant minority,” Burnham observes, owned
slaves “for the same reasons that motivated white
slave-owners: commercial profit and prestige.” An-
drew Durnford, a free man of color, bought slaves
at auction for use on his sugar plantation south of
New Orleans. He did not think manumission
would become widespread. “Self-interest is too
strongly rooted in the bosom of all that breathes
the American atmosphere,” he once explained. At
his death in 1859, he owned 77 human beings.

As the Civil War approached, Burnham says, the
position of black slave-owners grew more uneasy.
In 1860, several wrote to the New Orleans Daily
Delta that “the free colored population (native) of
Louisiana . .. own slaves, and they are dearly at-
tached to their native land . . . and they are ready to
shed their blood for her defence. They have no
sympathy for abolitionism; no love for the North,
but they have plenty for Louisiana.”

| | PRESS & MEDIA

The Cheerleaders on the Bus

A Survey of Recent Articles

ever before had a presidential candidate
N donned shades and played the saxo-
phone on a late-night television talk
show. And never before had a serious contender
for the nation’s highest office announced his candi-
dacy on a television call-in show. No doubt about
it: The Making of the President 1992 was different.
But if TV chat shows assumed unprecedented po-
litical importance last year, most Americans, ac-
cording to the Times Mirror Center for the People
and the Press, still got their news about the presi-
dential contest from the traditional sources: TV
news programs and daily newspapers.
Many journalists thought the press had done
badly in covering the 1988 presidential contest, in

which visual images—of Willie Horton, of George
Bush at a flag factory, of Michael Dukakis in a
tank—seemed to predominate. “This time, there
was a real determination to keep the candidates
from controlling our agenda,” Newsday campaign
correspondent Susan Page comments in a survey
in The Finish Line: Covering the Campaign’s Final
Days (Jan. 1993), a special report from the Freedom
Forum Media Studies Center. “The best example,”
she says, “may be the tough coverage . .. of televi-
sion ads for distortion and lack of context.”

Yet if the press in 1992 succeeded in correcting
its worst failures of ‘88, and tried hard to give
thoughtful coverage to economic and other issues,
it still managed to stumble badly, in the view of

PERIODICALS 137



aren’t covered, or [aren't] covered
aggressively.” A case in point, he
says, was an allegation made by
Gennifer Flowers, whose claim to
have been Clinton’s mistress
made its controversial way early
in the year from the disreputable
supermarket tabloid Star to the
reluctant New York Times.
Charges of infidelity may be
none of the public’s business, but
“Flowers’s charge that Clinton
put her on the state payroll, at
least, bore looking into.” The
press, however, “didnt want to
spoil Clinton’s party.”” But, then,
neither did Weisberg. He com-
plains about the absence of “a
good story on Clinton’s contra-

some media veterans. “No one denies the press
tilted toward Clinton during the campaign and was
hostile to Bush,” the New Republic’s (Nov. 30,
1992) Fred Barnes writes. (Robert and Linda
Lichter's Media Monitor [Nov. 1992} lends some
statistical support: TV news’ negative evaluations
of Bush exceeded those of Bill Clinton by 23 per-
centage points.) “Egregious as that was,” Barnes
continues, “there was something worse. The press
was unashamedly pro-Clinton. I think an impor-
tant line was crossed.” While journalists in previ-
ous presidential campaigns at least kept up “the
pretense of fairness,” Barnes says, that restraint
was thrown off in 1992.

lthough there was no “orchestrated, parti-
A san press assault”” on Bush and the Repub-

licans, Christopher Hanson, Washington
correspondent for the Seattle Post-Intelligencer, ob-
serves in Columbia Journalism Review (Nov.-Dec.
1992), some of the coverage did indeed have a fan-
magazine quality to it. “There was, for instance,
the breezy, 1,700-word, July 22 Washington Post
piece about Bill Clinton and Al Gore’s post-con-
vention [Midwest] bus tour, whose headline,
... NEW HEARTTHROBS OF THE HEART-
LAND, drew understandable groans of disgust
from GOP operatives.”

Still, readers were able to recognize “the gushing
copy about Clinton” for what it was, New Republic
(Nov. 23, 1992) Deputy Editor Jacob Weisberg as-
serts: “The real unfaimess occurs in the stories that

133 WQ SPRING 1993

dictory positions on the Gulf
war,” then adds: “Of course, I'm guilty too. I saved
this point for November 4.”

Reporters have climbed on presidential band-
wagons before. Hugh Sidey, Time’s long-time
Washington observer, admits in Finish Line that as
a campaign correspondent in 1960, he promoted
Democratic candidate John F. Kennedy. That year,
he says, “I was one of the sinners along with Ben
Bradlee and all the others who defected to Ken-
nedy. We were propagandists, and there wasn't
any question about it. We tried to skewer [Republi-
can candidate Richard] Nixon every time we could,
and we raised Kennedy up. But we had editors
back in the old home office who could offer a
pretty good balance. So we got a pretty fair ac-
counting.” In 1992, however, the news media’s
self-correcting mechanisms too often broke down,
in Sidey’s view.

Not so many years ago, editors had to guard
against bias of a different sort. During the 1930s,
‘40s, and '50s, newspaper publishers, as two-time
Democratic presidential candidate Adlai Stevenson
once complained, were “‘automatically against
Democrats . . . as dogs are against cats.” That trans-
lated into a lot of editorial endorsements for Re-
publicans, and the publishers’ conservative views
often affected news content, sometimes in heavy-
handed ways. When reporters or others objected, it
was usually in the name of objectivity and fairmess.

Today, Richard Harwood, a former ombudsman
at the Washington Post, observes in Nieman Reports
(Winter 1992), owners and publishers mostly keep



hands off the news. But the old ideal of fairness
seems to have lost some of its force. When they
have strongly held views about, for example, abor-
tion or environmentalism or (it seems) competing
presidential contenders, some editors and reporters
do not hesitate to take sides.

Yet the Clinton cheerleaders did not constitute a
majority of the press, R. W. Apple Jr, a veteran
New York Times reporter, argues in Nieman Reports.
Clinton, after all, did take a fierce pounding from
the press during the primaries. More than once his
candidacy was left for dead. The general election
seemed a different story. William A. Henry III, a
Time senior writer, writes in Media Studies Journal
(Fall 1992), that he observed in print during the
campaign’s waning days that the press did have a
liberal bias, that hardly any “big league” journalists

intended to vote for Bush, and that most of the
White House press corps openly scorned the presi-
dent. Henry, a Pulitzer Prize winner, expected his
assertions to make waves—but they didn’t. “Jour-
nalists didn’t seem shocked by these facts,” he
writes, “and the public didn’t seem surprised.”

With the election over, Congressional Quarterly
reporter Jeffrey L. Katz notes in the Washington
Journalism Review (Jan.—Feb. 1993), journalists
themselves “are now questioning whether Clinton
got better coverage than he deserved.” That may
presage some journalistic efforts at correction in the
next presidential election. Meanwhile it will be in-
teresting to see whether the media’s apparent af-
fection for Clinton will survive its traditional skep-
ticism of sitting presidents, Democrats and
Republicans alike.

Journalism’s Worst-Kept Secret Is Out Again

Murray Kempton, who recently turned 75, writes exquisite prose and a column for Newsday. He has
won_a"Pulitzer Prize, a“National Book: Award, two George Polk Awards, MORE’s A. ]. Liebling
Award, and evena‘piece of a-Grammy: His work has been featured prominently. for decades in the
New York Review: of Booksand' also: has  appeared in: numerous other national: publications, - from
Esquire -and Playboy. to the Saturday Evening Post.and House. &:Garden.. Yet to-some of Kempton's
admirers, ‘it seems necessary, every five-or six years, to -proclaim him to ‘be unknown and
undeservedly neglected,-a hidden treasure known, alas, only to the fortunate few.

“He is surely’ among. the -greatest of all . living
newspapermen, and yet he is. for.the most part a
secret- west of .the. Hudson River. His columns—
there have been roughly-9,600 of them ‘sinice
1949—have never been very popular. in nation-
wide syndication..Most: editors- outside New York
consider his material.too local and his language too
baroque for their pages.”

«—Dgvid Remnick,- “Prince of the: City,” The

New Yorker (March: 1;.1993).

“He deserves better of us. Yes, he got a long-over-
due:Pulitzer Prize a couple-of years ago; but here
he is, appearing four times a.week on almost every
newsstand. in New..York now (in New York
Newsday), ‘and the " recognition and. appreciation
he gets [are] so incommensurate: with what - his
astonishing achievemerits deserve that. it consti-
tutes g.major.injustice, a disgraceful city scandal.”

~Romn:Rosenbaum, ‘Connoisseur of Scour-

drels,”” Manhattan, Inc. (May 1987)

“"Murray Kempton is., . one of the real heroes of
his profession ... He is an eloquent.champion of
the lowly and. a tireless. persecutor of the corrupt
and unjust . . .. For more than 30 years he has cov-
ered politics, labor, sports; literature, and .a dozen
other topics with_such consummate skill ‘and wit
that-in some circles he-is spoken of in.the same
breath. with H. L Mencken.”And yet, Kempton's
career ‘has been mostly.an obscure one. His col-
leagues and ‘readers_revere.him, but in the vast
territory ‘beyond- the suburbs of New. York. heis
virtually unknown. He won a National Book
Award a decade ago.and a handful-of other prizes,
but he has never had anything resembling nation-
wide acclaim: His columns have never been syndi-
cated, his books are out.of print, he has never.won
a Pulitzer Prize. Murray Kempton is the best-kept
secret.in American journalism.”
—David Owen, “The Best-Kept Secret ini Amer-
ican Journalism Is Murray - Kempton,” Es-
quire (March-1982)

PERIODICALS 139



