PERIODICALS

In the 1959 study in which Meyer
Friedman and Ray Rosenman introduced
the Type-A man to the world, they re-
ported that men who have a sense of ur-
gency about time and who are inclined to
be competitive and hostile, are twice as
likely to have a heart attack. Following up
on that, Levine and his colleagues exam-
ined the rates of death from ischemic
heart disease (a decreased flow of blood to
the heart) for their 36 cities. After adjusting
for the median age of each city’s popula-
tion, they found “a significant correlation”
between the rates and the cities’ pace-of-
life scores. New York, for instance, ap-

pears to be “heart-attack city.” Indeed, the
correlation was greater than that usually
found between heart disease and measures
of Type-A behavior in individuals.

It may be, Levine speculates, that fast-
paced cities attract Type-A individuals,
who then sustain and promote their pre-
ferred way of life. Many of the slower,
Type-B people probably recoil from the rat
race and move to more congenial settings.
But the Type-B’s who remain in the fast-
paced cities are compelled to act more
like Type-A’s. And the real Type-A’s, mean-
while, keep striving “to accelerate the
pace still more.”

PRESS & TELEVISION

Watching the
White House

“Inside the White House: Pecking Orders, Pack Journalism,
and Other Stories of the People Who Cover the President” by
Owen Ullmann, in The Washingtonian (Jan. 1991), Ste. 200,

1828 L St. N.-W.,, Washington, D.C. 20036.

The White House is still among the most
prestigious beats in journalism. But for re-
porters intent upon ferreting out the “in-
side” story, it now can also be among the
most frustrating. Ullmann, after six years
at the White House for Knight-Ridder
Newspapers, says that in recent decades it
has become very hard for reporters there
to find out “what's really going on and
what makes the president tick.”

Part of the new difficulty is a result of
the increased size of the White House
press corps. When there is a major news
event involving the president, several hun-
dred reporters and photographers cram
themselves into a press room built for 50.
The correspondents all have access to
daily briefings, written announcements,
and presidential press conferences and
speeches, but reporters in search of the in-
side story need to be able to talk more inti-
mately with the president or his key aides.
“There are so many more reporters clam-
oring for the attention of [the] relatively
few staffers who know anything that it is a
constant battle for meaningful access,”
Newsweek’s White House correspondent,

WQ. SPRING 1991

20

Tom DeFrank, told Ullmann.

Heightened security measures also keep
the press away from “what’s really going
on.” Once White House reporters were
free to roam the halls of the Old Executive
Office Building, in which many presiden-
tial assistants have their offices; now jour-
nalists can enter the building only after
making an appointment, and then they are
escorted to their source’s office.

“Because White House reporters are
forced to work in a pack, they tend to pro-
duce pack-mentality journalism,” Ullmann
says. ‘‘Peer influence and second-guessing
by editors, who can decide a story line by
watching TV or reading the wire services,
[encourage] conformity.”

After “a small group of influential col-
umnists and reporters” decides what to
think about a political figure, everyone
else pretty much falls into line. “Going
against the consensus can be dangerous,”
Ullmann says, “because editors and col-
leagues begin to question your judgment.”
For instance, the orthodox (albeit not nec-
essarily truly informed) opinion among
White House reporters about Vice Presi-



PERIODICALS

dent Dan Quayle is that he is “a fool.” As a
result, Ullmann says, nearly every story
about Quayle highlights his gaffes. “To
treat him seriously is to invite charges that
you are either crazy or in the tank with
Quayle. I wrote what I thought to be a bal-
anced article on Quayle in 1989, but a fel-
low reporter castigated me for a major
lapse in judgment.”

Few members of the huge White House
pack get to see the president on a regular
basis. Most rely on a rotating pool of re-
porters for their knowledge of what goes
on at “photo opportunities” and the like,

Radio Wars

Even some reporters who travel overseas
to cover a presidential trip do not see the
president in person. But gazing directly
upon the presidential person is simply not
a necessity any more—not when reporters
can glean just as much from watching him
on television. Indeed, thanks to Cable
News Network and the availability of elec-
tronic transcripts of official briefings, “re-
porters can now cover the White House in
absentia,” Ullmann observes. He does not
recommend the practice, but it would ap-
parently make all too little difference in
the press’s coverage of the presidency.

“The Battle for the U.S. Airwaves, 1928-1935" by Robert W.

McChesney, in Journal of Communication (Autumn 1990), Uni-
versity of Pennsylvania, 3620 Walnut St., Philadelphia, Pa.
19104-6220.

In retrospect, commercial broadcasters’
near-monopoly over the radio airwaves
seems to have been almost inevitable. But
it did not seem that way back in the 1920s
and early '30s, says McChesney, a journal-
ism professor at the University of Wiscon-
sin, Madison. Although scholars have not
stressed the fact, there was opposition to
the network-dominated, advertising-subsi-
dized system of radio broadcasting that
was then emerging.

During much of the 1920s, most radio
stations were owned and run by newspa-
pers, department stores, or other busi-
nesses, and were used mainly just to gen-
erate favorable publicity. But there were
also nonprofit broadcasters—most of
them affiliated with colleges or universi-
ties. By 1925, there were more than 200
nonprofit stations—about two-fifths of all
the radio stations in the country.

Few people at the time foresaw the rapid
rise of the commercial networks—the Na-
tional Broadcasting Company was estab-
lished in 1926 and the Columbia Broad-
casting System a year later—or the
expanded role of commercial advertising.
The Radio Act of 1927, hurriedly passed by
Congress after a federal judge ruled the
Commerce Department’s licensing of sta-
tions unconstitutional, created the Federal
Radio Commission (FRC) to allocate

broadcast licenses. The commission was
told only to favor applicants that best
served the ‘“‘public interest, convenience
or necessity.”

When the FRC’s allocation plan
emerged in 1928, however, the networks
were the big winners. The commission set
aside 40 channels nationwide for use by
powerful 50,000-watt stations, and left the
other 50 available channels for simulta-
neous use by some 600 weaker stations
across the country. Broadcasters in the
same region had to share (and fight over)
the frequencies. In 1927, NBC and CBS
held less than seven percent of all broad-
cast stations; by 1931, the networks, after
the number of hours broadcast and the
level of power used are taken into consid-
eration, accounted for almost 70 percent
of U.S. broadcasting. And by 1934, radio
commercial advertising had mushroomed
to $72 miillion a year.

The immediate losers in all this were the
indigent nonprofit broadcasters. The FRC
has “taken away all of the [broadcast]
hours that are worth anything,” com-
plained the director of a station at the Uni-
versity of Arkansas. Between 1927-34, the
number of nonprofit stations fell by two-
thirds.

As this was happening, the “displaced
and harassed” nonprofit broadcasters, par-

Periodicals continues on page 124





