
PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

The Tet Offensive of 1968 united Washington opinion and the media 
against Lyndon Johnson's conduct of the war. Tet, the surprise communist 
attacks on South Vietnam's cities, "paralyzed the administration," say the 
authors. "Whatever ability President Johnson might have had to rally pub- 
lic opinion to the war was lost." 

The myth that television caused America to lose the Vietnam war 
persists. "The war that Americans saw was almost exclusively violent, 
miserable, or controversial," wrote General William Westrnoreland in his 
memoirs. But in the end, Lichty and Fouhy conclude, TV'S impact was 
mostly to reinforce the prevailing homefront mood of the time. 

"The Empire Builders" by Rinker Buck and Pe- Freeing the Ail-waves ter m. in Ã £ n n e l s  Ã £   usi in as of corn- 
munications (Apr. 1987), 19 West 44th St., 
New York, N.Y. 10036. 

In Western Europe, television has traditionally been controlled by the 
state. But during the past five years, nearly 20 privately owned networks 
have been created to compete with state-owned broadcasters for viewers. 

Television in Europe is attracting so many entrepreneurs, say Buck 
and Ainslie, a senior editor and the managing editor, respectively, of Chan- 
nels, that "if every channel and satellite service planned in Europe comes 
to fruition, by 1990 there will be an annual need for 500,000 hours of 
programming to fill them." 

Private television has existed in Britain and Italy for years. Since 1982, 
five other European nations have introduced private networks. France has 
licensed two new private networks, La Cinq and Canal Plus, and plans to 
sell off the state-owned TF-1 network sometime this year. Belgium has 
authorized both French- and Flemish-language ad-supported networks, and 
the Roman Catholic Church will soon begin operating Portugal's first com- 
mercial channel. 

Many investors in private European television control other media. In 
West Germany, the Bertlesmann publishing conglomerate co-owns the 
RTL Plus network. French newspaper baron Robert Hersant has a rninor- 
ity interest in La Cinq and is one of two bidders for TF-1. 

Some European governments are resisting for-profit television. In 
West Germany, the postal service charges $400 to have a home wired for 
cable television, and German states have imposed lengthy licensing delays 
for the private Sat 1 and RTL Plus networks. Opposition Social Democrats 
have vowed to "protect the franchiseJ' of the state-owned ZDF and ARD 
networks from private competitors. 

Although private European networks buy many American TV shows, 
the authors suggest that "reliance on cheap American programming" may 
diminish as commercial networks become more profitable. Profits should 
rise as limits on advertising revenues are lifted. For example, France is the 
fourth largest industrial power in the world, but only the 15th largest 
advertising market, due to restrictions on commercials on state-owned 
television. The eventual lifting of these restrictions, the authors conclude, 
will be "a bonanza for those in control" of privately run networks. 

WQ AUTUMN 1987 

30 


