
PERIODICALS 

PRESS & TELEVISION 

their paper's marketing offices, while the business folk tinker with 
"non-news'' components, such as comic strips or lotteries. 

Freed from the pressure to retain readers and advertisers, monopolies 
can, theoretically, d-e~ote more of their resources to better reporting. 
Given that fact, assells Entman, the newspaper monopoly trend may 
pose a lesser threat to the First Amendment than the sensationalism and 
gimmickry that can corrupt journalism in fiercely competitive markets. 

S%eldi~g "The Assault o n  Public Television" by John 
Wicklein, in Columbia Journalivn Review 

Public P/ ('Jan./Feb. 1986), 700 Journalism Bldg., Co. 
lumbia Univ., New York, N.Y. 10027. 

The US. Congress created America's public broadcasting network in 
1967. The purpose: to free some of America's radio and television 
airwaves from marketplace pressures. 

Today the public broadcasting system costs almost $1 billion annually 
to operate; roughly 16 percent ($159.5 million for 1986) comes from 
congressional appropriations. Such financial support is intended to spur 
production of "educational" programs and innovative documentaries, 
in contrast to the mass appeal programs of commercial TV. 

But Wicklein, a former officer of the Corporation for Public Broad- 
casting (CPB) now teaching at Ohio State University's School of Jour- 
nalism, contends that the public broadcasting system no longer works. 
It has become too politicized. 

The troubles began with President Richard M. Nixon, who in 1972 
tried to eliminate the congressional appropriations for the CPB and to 
rein in its news-public aRairs programs. "The President's basic objec- 
tive," read one internal White House memo, was "to get the left-wing 
commentators who are cutting us up off public television at once." He 
partially succeeded, replacing the CPB's board with his own Republican 
appointees. Jimmy Carter's White House, while openly praising the 
public news system, attempted to block a 1980 docudrama, "Death of a 
Princess," because of its anti-Saudi Arabia stance. (It was aired anyway.) 

For his part, President Reagan urged public TV and radio stations to 
accept commercial advertisements during 1981-82; persuaded Con- 
gress to cut $35 million of the $172 million in CPB appropriations in 
1983; vetoed CPB's proposed 1984 appropriations; and filled the CPB 
board with his appointees in 1984. Sonia Landau, the current CPB board 
chairman (and 1984 head of the Women for ReaganIBush campaign), 
has spoken out against the public system's programming agenda, trying 
to steer CPB away from controversial documentaries. 

To stop such meddling, Wicklein advocates shielding public TV from 
"the politics of direct appropriations." Abolish the CPB, he says, and 
replace it with an Independent Public Broadcasting Authority. Run by 
nongovernment folk, it would distribute some $400 million a year to 
independent stations across America. The money would come from a 
two percent special tax levied on the earnings of all U.S. commercial 
broadcasting companies, which netted profits of $21.3 billion in 1983. 


